Koje su razlike računovodstva u oblaku naspram tradicionalnog?
Posljednjih godina često se priča o novom, efikasnijem i bržem načinu poslovanja – računovodstvu u Cloud-u. No, iako se radi o relativno novom pristupu djelatnosti, mnoge tvrtke i računovodstvene agencije na našem području nisu upoznate sa svim prednostima Cloud poslovanja.
Svjetski trendovi su odavno pokazali da je računovodstvo “u oblaku” suvremeniji i napredniji odabir za razliku od on-premise sustava, odnosno rješenja instaliranih i postavljenih na lokalni server unutar tvrtke. Zašto bi kaskali za svijetom?
Prvo, objasnimo…
Tradicionalno (on-premise) računovodstvo koristi tradicionalni računovodstveni softver, pod kojim se podrazumijeva softver koji je instaliran na računalu neke tvrtke koja ga koristi za vođenje poslovnih knjiga i ostalih administrativnih poslova. Podatci se primarno čuvaju na tim računalima.
Cloud računovodstvo je računovodstvo kod kojeg se računovodstveni softver, kao i podatci nalaze na udaljenom serveru koji nije u vlasništvu određene tvrtke. Računovodstveni softver “u oblaku” obavlja iste funkcije kao i tradicionalni računovodstveni softver, razlika je jedino u njegovoj lokaciji, mobilnosti i cijeni.
Cloud računovodstveni softver ne zahtijeva instalaciju i održavanje softvera na pojedinim računalima i serverima tvrtke. Sve je to već učinjeno za Vas.
Glavna razlika je u tome da je Cloud računovodstveni softver smješten na udaljenim serverima i da se poslovni podatci šalju “u oblak”, gdje se obrađuju, čuvaju i otkuda ih korisnik može u svakom trenutku “povući natrag”. Dakle, za funkcioniranje Cloud računovodstvenog softvera neophodan je internet.
A trošak?
Upravo zbog te činjenice se može istaknuti jedna od razlika koja definitivno zanima sve korisnike poslovnih rješenja.
Kod on-premise (na licu mjesta) računovodstva neophodno je da tvrtka odmah u startu investira u svu potrebnu opremu, uključujući i servere na kojima se čuvaju i obrađuju podatci te uređaje za čuvanje kopija podataka. Visina ulaganja ovisi o funkcionalnosti koje hardver treba posjedovati. Osim toga, početno ulaganje podrazumijeva i nabavu licenci za određene softvere (operativni sustav, antivirusne programe i sl.).
Računovodstvo “u oblaku” je potpuno drukčije. Za potrebe Cloud računovodstva inicijalni troškovi su puno niži: nije potrebno nabavljati servere za čuvanje i obradu podataka, uređaje za čuvanje kopija podataka ili licence za antivirusne programe. Osim toga, individualna računala na kojima se kreiraju podatci i s kojih se podatci šalju u “oblak” (tj. udaljeni server) mogu biti slabijih performansi nego kada je u pitanju tradicionalno računovodstvo, a to znači i da su jeftiniji.
Kupljeni hardver i oprema se moraju održavati, što dovodi do nastanka troškova održavanja. Ti troškovi su kod Cloud računovodstva značajno niži zbog korištenja jeftinijeg hardvera. Osim toga, kod on-premise računovodstva mora se osigurati čuvanje podataka, što izaziva nastanak dodatnih troškova.
Kod računovodstva “u oblaku” plaćaju se troškovi korištenja Cloud computing usluga na mjesečnoj razini.
Koliko je sve to sigurno?
Pojednostavimo i recimo to ovako: je li novac koji posjedujete sigurniji u vašem novčaniku ili u sefu banke? Sigurni smo da s razlogom veće količine novca čuvate u banci.
Poplave, požari, provale, potresi i drugi oblici uništavanja materijalne imovine su potencijalne opasnosti za hardver, softver i podatke kod tradicionalnog računovodstva.
Cloud računovodstveni softveri i podatci se čuvaju na sigurnim serverima koji su pod nadzorom tvrtke koja pruža usluge poslovanja “u oblaku”, stoga su sigurni od mrežnih napada.
Kraj dugoj implementaciji
Postoje razlozi zašto se uvođenje ERP sustava u neku tvrtku naziva dugim i zahtjevnim procesom. Oni koji su uvodili on-premise rješenje i sami su svjedoci kolika se priprema i, na kraju, trud morao uložiti kako bi sustav učinkovito funkcionirao. Prilikom uvođenja Cloud-a i dalje postoji implementacija, no ona više nije u tehničkom smislu, već u smislu poslovnog prilagođavanja. Ne morate brinuti o jačini strukture vaše opreme, trebate samo biti spremni za prilagođavanje.
Koliko utrošenog vremena, novih uređaja, frustracija i čekanja je potrebno da se osposobi najučinkovitiji poslovni softver? Tu je i promjena uređaja koji nisu odgovarali zahtjevima on-premise sistema kao i uloženo vrijeme radnika.
S druge strane, kod računovodstva “u oblaku” se relativno lako i brzo može ugovoriti povećanje, ali i smanjenje obujma korištenja usluga Cloud poslovanja. Sve je online, brzo i jednostavno, a kao što smo već istaknuli, zahtjeva mnogo manje naprednu računalnu opremu.
Klik, klik i eto ga!
S obzirom na to da su računovodstveni podatci, informacije i izvještaji glavni faktori za donošenje brojnih poslovnih odluka, ovakva dostupnost podataka daje Cloud računovodstvu i jednu dodatnu prednost. Naime, informacijski sustavi tvrtke koja posluje “u oblaku”, omogućava tvrtki da osmisli nove strategije, veću fleksibilnost i mobilnost radne snage. Ali da bi informacijski sustav to omogućio, u njemu mora biti integrirano i Cloud računovodstvo.
Kod tradicionalnog računovodstva, kako bi tvrtka pristupila podatcima van prostorija, neophodna je internet veza u svakom trenutku, kao i neprekidan rad servera na kojima se podatci nalaze. Osim toga, neophodno je imati instaliran i odgovarajući softver.
Kod Cloud računovodstva, podatcima se može pristupiti u bilo koje vrijeme i to s bilo kojim elektronskim uređajem koji koristi neki od web pretraživača (dakle, podatcima se može pristupiti i s mobilnim telefonom, tabletom i sl., bez ograničenja kada je u pitanju snaga procesora mobilnog uređaja).
Uvođenje Cloud računovodstva može doprinijeti smanjenju troškova tvrtke i povećanju produktivnosti radnika.
Sve prednosti koje smo naveli mogu se najbolje iskoristiti samo ako je informacijski sustav tvrtke zasnovan na poslovanju “u oblaku”. S druge strane, Cloud rješenja u Hrvatskoj prate regionalne pa čak i svjetske standarde. Ovaj disbalans razvoja Cloud-a naspram korištenosti uglavnom je rezultat nedovoljnog općeg poznavanja ove tehnologije, neupućenosti u prednosti ovakvog poslovanja, kao i neopravdanog straha od promjena. U ovom slučaju pozitivnih.
Ne zaboravite, lako se naviknuti na dobro!
Dodatni tekstovi za čitanje o usporedbi Cloud poslovanja naspram tradicionalnog
A balanced view of TCO: cloud vs. on-premises
On-premises vs. hosted cloud UC: Comparison chart
Datalab tim
Simboličnim potpisom želimo obuhvatiti sve pojedince, zaposlene, suradnike, partnere i korisnike s kojima svakodnevno učimo, stiječemo i razmjenjujemo iskustvo, znanje, probleme i rješenja. Bez svih njih zajedno svega ovoga ne bi bilo. Čitajte nas redovito i javite koje vas teme i informacije zanimaju! Jer danas više nego ikad vrijedi: kad imaš informaciju, imaš moć. Ekipa Datalaba svoje znanje dijeli s vama! Podijelite dalje…