Veleprodaja, Poslovna rješenja, Digitalizacija
Automatizacija, digitalizacija i drugi trendovi koji mijenjaju veleprodajnu industriju
Veleprodajni dobavljači su desetljećima glavni izvor zaliha za maloprodajne trgovce. No, budući da potonji u posljednje vrijeme sve češće pronalaze druge načine za popunjavanje svojih zaliha, uloga veleprodajnih distributera sve se brže smanjuje. Posebno u posljednjem desetljeću, tehnološki napretci, online trgovine i promjenjiva očekivanja kupaca preoblikovali su cjelokupnu veleprodajnu industriju za distributere. Zbog toga su distributeri u suvremenom vremenu prisiljeni mijenjati svoje poslovne modele – i to brzo.
U ovom članku predstavljamo nekoliko trendova koji mijenjaju veleprodajnu industriju: od borbe s jakom konkurencijom, kao što su divovi online trgovina, do prihvaćanja tehnoloških inovacija i digitalizacije poslovanja.
1. Digitalizacija
Današnji veleprodajni opskrbni lanci moraju biti otporni, a to se najlakše postiže digitalizacijom. Zahvaljujući automatizaciji i većoj učinkovitosti procesa, digitalizirani veleprodajni opskrbni lanac postaje prilagodljiviji i otporniji na makroekonomske potrese, kakvima smo svjedočili posljednjih nekoliko godina. Promjene koje je donijela digitalizacija posebno su vidljive na razini online trgovina i automatizacije naručivanja.
1.1. Online trgovina
Digitalni trgovinski giganti, poput Amazona i Alibabe, snažno su utjecali na tradicionalnu veleprodajnu industriju nudeći online pristup raznim proizvodima, koji su cjenovno pristupačni za sve i mogu ih dostaviti brže od većine konkurenata. Ova prijetnja posebno je ozbiljna kada je riječ o komercijaliziranim proizvodima, poput materijala za pisače i papira. Kao i sva druga, maloprodajna poduzeća traže najbrži, najlakši i najpovoljniji način za nabavu proizvoda koji su im potrebni za poslovanje. U tome su digitalni trgovinski giganti u mnogim aspektima nadmašili tradicionalne veleprodavače.
Savjet za premještanje prodaje na web
Čini se da se veleprodajna industrija gotovo ne može izbjeći onlinu prodaju. Svakako moramo biti oprezni u pogledu toga kako želimo predstaviti svoj brand na internetu. Online trgovina je toliko uspješna koliko dobro poznajemo svoje kupce. Moramo znati gdje žele biti i kako ih na najlakši način dovesti do tamo. Iako se možda čini da online trgovina sve više zamjenjuje klasičnu prodaju, važno je ne usmjeriti svu svoju energiju u nju, jer će budućnost prodaje vrlo vjerojatno biti hibridna. Nijedan kupac i nijedan potrošač ne kupuje isključivo digitalno. Vjerujemo da digitalna veleprodajna platforma mora pružiti rješenja za osobni i virtualni prodajni proces s globalnim kupcima. Stoga, digitalizacija prodaje u obliku online trgovine više je o pružanju dodatnih opcija kupcima, a ne o jedinom rješenju za prodaju.
1.2. Automatizacija naručivanja
Online trgovina nije jedina tehnološka inovacija koja mijenja veleprodajnu ekonomiju. Veleprodajni dobavljači koriste automatizaciju procesa, umjetnu inteligenciju i robote kako bi unaprijedili svoje procese i smanjili troškove rada.
Veletrgovci koji automatiziraju svoja skladišta mogu smanjiti troškove poslovanja i do 55 posto. Jedan od najvećih maloprodajnih trgovaca u Kini, JD Logistics, koji pokriva online i klasičnu prodaju u fizičkim trgovinama, ima potpuno automatizirano skladište koje može obraditi više od 1,3 milijuna narudžbi dnevno, opskrbljuje 99 posto kineskog stanovništva i nudi dostavu već isti ili sljedeći dan.
Automatizirana obrada narudžbi u veleprodaji nezamjenjiva je kako za dobavljače, tako i za prijevoznike i otpremnike. Automatizacija procesa naručivanja osigurava preciznu obradu narudžbi, smanjuje broj mogućih grešaka i skraćuje vrijeme obrade u usporedbi s ručnom obradom narudžbi. U automatiziranom procesu većina postupaka naručivanja odvija se automatski, budući da informacijski sustav automatski prepoznaje smanjenje zaliha, priprema narudžbu i šalje je dobavljaču za dotične zalihe.
Da bi ovaj proces mogao teći automatski, naručitelj i dobavljač moraju osim cijena i drugih poslovnih parametara prethodno uskladiti i neke druge podatke, poput šifri artikala, oznaka lokacija, mjernih jedinica i drugih parametara.
Cijeli automatizirani proces obrade narudžbi uključuje izradu standardiziranih dokumenata, od elektronske narudžbe, otpremnice, potvrde narudžbe do elektronskog računa. Nakon izdane narudžbe priprema se dokument koji dobavljač šalje kupcu kao potvrdu narudžbe ili kojim ga obavještava o mogućim promjenama u isporuci.
PANTHEON Granula B2B naručivanje
Online naručivanje dobavljaču omogućuje da njihovi partneri sami kreiraju narudžbe u veleprodajnom poslovnom procesu. B2B naručivanje omogućuje kreiranje narudžbi na temelju ugovornih odnosa, prikaz stanja zaliha, otvorenih stavki i rokova isporuke, rezervaciju robe te slanje na više lokacija. Obavještavanje o statusu narudžbi odvija se prema unaprijed definiranim poslovnim procesima. Granula nije vezana uz zaposlenike unutar tvrtke, već na vanjske partnere. Rješenje je korisno za veleprodajnu prodaju i za izravne narudžbe svojih poslovnih partnera. Dodjeljivanjem odgovarajućih ovlaštenja tvrtka može za svakog partnera postaviti pristup narudžbama i njihovom pregledavanju.
2. Razvoj zahtjeva kupaca
Veleprodajni giganti, poput Amazona, značajno su promijenili očekivanja tvrtki i potrošača u vezi s uslugama za kupce u gotovo svim industrijama. Kupci danas očekuju da će njihovi veleprodajni distributeri postići veće brzine, primjerice da će proizvodi biti poslani unutar nekoliko sati. Tvrtke očekuju da će njihovi distributeri pružiti isto iskustvo usluga kakvo kupci imaju u njihovoj (online) trgovini. Kako bi ostali u korak s konkurencijom, današnji veletrgovci preispituju stare modele koji se oslanjaju na regionalne zastupnike i izložbe te uvode svestranije, tehnološki naprednije iskustvo kupovine. Istovremeno nastoje proširiti svoje poslovanje globalno, čime nastoje skratiti dobavne procese i postići veću brzinu isporuke proizvoda. Kod razvijajućih se zahtjeva kupaca također isplati razmisliti o tome jesu li trenutni poslovni modeli potrebni kakvim manjim promjenama ili prilagodbama.
3. Održiva budućnost
Veleprodajni distributeri u prošlosti nisu posvećivali veliku pažnju održivosti. U tim tvrtkama s tradicionalno malim maržama, „zeleno“ poslovanje činilo se nedostižnim. Međutim, u posljednje vrijeme ova tema postaje sve važnija, jer se pojavljuje sve više zakonskih obveza, poput regulative o ambalaži, koje zahtijevaju da tvrtke posluju ekološki. Distribuatori zdravstvenih proizvoda, primjerice, mogu uvesti ciljeve održivosti u vezi sa smanjenjem opasnog otpada. Distributori hrane mogu se usredotočiti na zelenu logistiku, nulti emisije i smanjenje svog ugljičnog otiska. Neke tvrtke već poduzimaju korake u tom smjeru.
4. Napuštanje veleprodaje kao posrednika
Kako će digitalizacija i dalje povezivati sve više ljudi i sustava, proizvođačima i maloprodajnim trgovcima pruža priliku da preskoče tradicionalne veleprodajne dobavljače. Nabava robe izravno od proizvođača ili maloprodajnih trgovaca mogla bi značajno umanjiti ulogu veleprodajnih dobavljača. Također, vidljiv je porast broja online trgovinskih platformi koje koristi sve više proizvođača, što znači da bi u budućnosti proizvođači i trgovci s takvim načinom nabave mogli gotovo u potpunosti zaobići veletrgovce.
Što donosi budućnost?
Određene crvene niti provlače se kroz sve ove trendove – planiranje, inovativnost, prilagodljivost, prepoznatljivost. Iako su ove ideje prisutne već neko vrijeme, za distributere nikada nisu bile toliko važne kao danas. Industrija – i svijet – će se mijenjati i u budućnosti, stoga veleprodajni distributeri moraju početi planirati (drugačiji) put naprijed. Opisani trendovi će nedvojbeno oblikovati budućnost ove industrije i potaknuti tvrtke da ozbiljno razmotre kako žele poslovati u nadolazećim godinama.