Činjenice o izdavanju računa koje mali poduzetnik mora znati
1. Što je račun?
Račun je svaka isprava prema kojoj porezni obveznik ili osoba kojoj on naloži obračunava isporučena dobra i obavljene usluge, bez obzira na to kako se ta isprava naziva u poslovnomu prometu. (NN 95/01, čl. 15, st. 2)
Na računu je navedena roba ili usluge koje su isporučene ili obavljene i prikazuje koliko kupac duguje u zamjenu.
Izdani račun je jedan od najvažnijih originalnih knjigovodstvenih dokumenata koji bilježi poslovne događaje i obično nastaje na kraju i u trenutku nastanka poslovnog događaja.
Čuvanje kopija računa, koje prikazuju prihode i porez na robu ili usluge, obavezno je.
2. Koje vrste računa postoje?
Računi su dostupni u različitim oblicima. Razlikujemo ih prema vremenu plaćanja u odnosu na vrijeme izvršenja usluge i prema načinu plaćanja.
Način plaćanja određuje što sve mora biti na računu. U praksi poznajemo gotovinske i bezgotovinske račune. Između njih postoje određene razlike, a obvezni elementi na vrsti računa se također razlikuju. Bezgotovinski račun izdaje se kada platioc sredstva (novac) uplaćuje na tekući račun, tj. ne radi se o plaćanju gotovinom. Za gotovinski račun vrijede svi računi za koje je predviđen način plaćanja gotovinom – to jest, plaćanje novčanicama, kao i plaćanje karticama, čekovima ili drugim oblicima plaćanja koji nisu izravni prijenos na transakcijski račun.
Račune također razlikujemo prema vrsti – poznajemo:
Izlazni račun: račun koji šaljemo kupcima, račun za prodanu robu/usluge.
Prijemni račun: račun koji zaprimamo od našeg dobavljača, račun za kupljenu robu, materijal ili usluge koje su nam obavljene.
Opomena: ako račun nije plaćen, ponovo ga pošaljemo kao opomenu.
Periodični račun: ako kupcu uvijek zaračunavamo jednak iznos, možemo poslati periodični račun. Najčešće takav račun šaljemo za npr. najam.
Predračun ili avansni račun: nije prodajni račun, njime evidentiramo predujam uplaćen za poslovni događaj koji će se tek dogoditi.
Odobrenje: odobrenje se izdaje ako je roba vraćena ili ako je potrebno umanjiti financijsku vrijednost već izdanog računa.
3. Što mora sadržavati račun?
Račun mora identificirati kupca (ili krajnjeg korisnika u maloprodaji) i prodavatelja, robu ili usluge koje su razmijenjeni te naplaćene troškove.
Prema Zakonu o porezu na dodanu vrijednost račun mora sadržavati sljedeće:
- mjesto izdavanja, broj i nadnevak
- ime (naziv), adresu, matični broj i porezni broj poduzetnika koji je isporučio dobra ili obavio usluge (prodavatelja)
- ime (naziv), adresu i porezni broj poduzetnika kome su isporučena dobra ili obavljene usluge (kupca)
- količinu i uobičajeni trgovački naziv isporučenih dobara te vrstu i količinu obavljenih usluga
- nadnevak isporuke dobara ili obavljenih usluga
- iznos naknade (cijene) isporučenih dobara ili obavljenih usluga
- iznos poreza
- zbrojni iznos naknade i poreza
4. Kako možemo izdavati račune?